Fornminnesföreningens i Göteborg forskningsstipendium

Fornminnesföreningen i Göteborg utlyser härmed ett forskningsstipendium, vilket uppgår till som mest 50 000 kronor. Stipendiet är avsett att möjliggöra arkeologisk forskning, till exempel i form av fältinsatser, naturvetenskapliga analyser, eller textproduktion, i första hand inom Göteborgsområdet, i andra hand inom landskapet Bohuslän, och i tredje hand inom övriga Västsverige. Det kan sökas av enskilda forskare, museer, föreningar, vetenskapliga institutioner, uppdragsarkeologiska aktörer, med flera. Vid bedömningen av ansökningar läggs vikt vid att de sökande skall kunna genomföra projekten på ett vetenskapligt tillfredsställande sätt. Anslag ges inte till lönemedel.

Sista ansökningsdag för forskningsstipendiet är den 18 oktober 2024, och resultatet tillkännages i januari 2025. Samtliga sökande meddelas beslut om beviljande eller avslag. Motivering till beviljande eller avslag lämnas inte. Fornminnesföreningen kan komma att ge anslag åt flera olika ansökande om de utlysta medlen så tillåter.

Projektets resultat förväntas återrapporteras inom två år från beslutsdatum. Den eller de som erhåller stipendiet uppmuntras att bidra med en kortfattad populärvetenskaplig artikel till tidskriften Fynd samt hålla ett föredrag vid Fornminnesföreningens årsmöte.

Ansökan skickas till: stipendium@fornminnesforeningen-gbg.se

Ansökan kan formuleras fritt, men ska vara som mest 7000 tecken långt inklusive blanksteg och innehålla följande:

• Uppgift om de ansökandes namn, telefonnummer, post- och e-postadress, eventuell institution, samt bankkonto (inklusive clearingnummer) alt. bank- eller postgironummer.
  • En kortfattad redogörelse av projektet, dess målsättning och tänkta genomförande, resultat samt förmedling.
  • Kostnadsberäkning och uppgift om vilken del av kostnaderna som ansökan avser.
  • Uppgift om medel för samma ändamål söks samtidigt från annat håll.